Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ír tánc

2010.05.21

 

 

AZ ÍR TÁNC TÖRTÉNETE

Kép

 

Csak bizonytalan emlékek vannak az ír tánc korai történetéből, de bizonyítékok vannak arra, hogy az elsők, akik vallásos rituálék alkalmával a tölgyfának és a Napnak tisztelegtek, a druidák voltak. Az ő közös táncaik nyomai felfedezhetők a mai körtáncokban. Mikor a kelták több mint kétezer évvel ezelőtt Közép-Európából Írországba érkeztek, magukkal hozták saját néptáncukat.

Az anglo-normann hódítás a 12. században normann hagyományokat és kultúrát hozott Írországba. A 'Carol' egy népszerű normann tánc volt, ahol a vezér énekelt, akit táncosok vettek körül, és ugyanazt az éneket énekelték utána. Ezt a normann táncot a meghódított ír falvakban adták elő.

Három fő ír táncstílust említenek a 16. századi írásokban:

  • az ír 'Hey' (Irish Hey),
  • a hosszú tánc (Rinnce Fada)
  •  a 'Trenchmore'.

Kép A legelső említés a táncról Sir Henry Sydney 1569-ben, I. Erzsébet királynőhöz írt levelében található: 'Nagyon gyönyörű, szépen öltözött, első osztályú táncosok' - írta Sydney rajongóan a Galway-i ír 'jig'-et táncoló lányokról. Sydney elment, hogy lejegyezze a táncformációt, megfigyelte a két egyenes sorban táncoló táncosokat. Ez a formáció a hosszú táncra emlékeztet, annak korai változata. A 16. század közepén az újonnan épített kastélyok óriási termeiben adták elő a táncokat. Némelyik táncot az angol hódítók átvették, és magukkal vitték Erzsébet királynő udvarába. Ezek egyike volt a 'Trenchmore', egy régi ír paraszttánc átvétele. Ebben az időben a másik népszerű tánc a 'Hey' volt, ahol a női táncosok partnereik között kígyóztak. Ez a mai 'Reel' elődje.

Mikor a királyság tagjai Írországba érkeztek, a tengerparton fiatal lányok adtak elő tiszteletükre hagyományos táncokat. Mikor James király 1780-ban Kinsale-be, Cork megyébe érkezett, táncosok köszöntötték. Hárman álltak egymás mellett, és egy-egy fehér zsebkendő végét fogták a kezükben. Lassú zenére táncoltak, majd összekapcsolódtak, maguk között tartva a zsebkendőt. A zene egyre gyorsabb lett, és a táncosok fürge táncok variációit adták elő.

Az ír táncot dudán és hárfán játszott zenével kísérték. Az angol-ír arisztokrácia házaiban a zenész a cselédekkel együtt gyakran bekapcsolódott némelyik táncba. Virrasztások során is táncoltak. A gyászolók egymást követve körbejárták a koporsót dudazenére.

A 18. században Írországban megjelent a táncmester (dancing master). Vándorló tánctanár volt, aki faluról falura járt a megyében, és táncolni tanította a parasztokat. A táncmesterek rikító jelenségek voltak, fényes ruhákban.

Kép

1994-ben az Eurovíziós dalfesztiválon a Riverdance sztárja, Michael Flatley és partnernője, Jean Butler egy 7 perces számot adtak elő, mely után a világ figyelme kezdett egyre jobban az ír tánc felé fordulni. Azóta az ír sztepptánc virágkorát éli, újabb és újabb show-kat alkotnak, egyre nagyobb rajongótábort gyűjtve az egész világon, így természetesen Magyarországon is.

Kép A legismertebb show-k: Riverdance (www.riverdance.com), Lord of the Dance (www.lordofthedance.com), Magic of the Dance (www.magicofthedance.com), Celtic Tiger (www.celtictigerlive.com)

Azok a ruhák, amiket jelenleg hordanak az ír táncosok a régi kor öltözékére Kép emlékeztetnek. Minden tánciskolának megvan a saját táncruhája. Ezek alapjául az ír földművesek ruhái szolgálnak, amelyet 200 évvel ezelőtt hordtak. A legtöbb ruha kézzel hímzett kelta mintával van díszítve, a vállra gyakran Tara bross másolat van tűzve. A bross egy köpenyt rögzít, amely a táncos hátára van vetve. A férfiak által hordott ruhák kevésbé vannak kidíszítve, de annál érdekesebb a történelmi hátterük - sima kiltet és zakót hordanak, a vállukról egy összehajtott köpeny lóg. Férfiak és nők ma hornpipe cipőt hordanak, reel és jigs előadása során pedig finom cipőt, amely balett cipőkhöz hasonló.

 

Sok ír táncot népszerűsítő szervezet létezik. A Feis a vidéki kulturális élet fontos része volt. Gyerekek, tinédzserek és felnőttek külön-külön versenyeken mérik össze tudásukat a Feis címért és díjért. Csoport és szóló táncversenyek vannak, ahol a hat éves kortól a 70 évesig korcsoportokra osztják be a résztvevőket. A 70 éve feletti korcsoport a senior.

Kép Mind a négy tartományban léteznek versenyek, majd ezek nyertesei az Össz-Írországi versenyen mérik össze erejüket. A világbajnokságot Dublinban tartják, ahova Angliából, Írországból, USA-ból, Ausztráliából és Új-Zélandról érkeznek versenyzők.

Az ír szó: céili eredetileg a szomszédok összejövetelére utalt, amikor egy házban összegyűlve tánccal, zenéléssel és történetmeséléssel múlatták az időt. Ez a szó ma már egy informális táncos estét jelent. Céiliket nagyvárosokban és kerületekben tartanak, ahol fiatalok és idősek együtt táncolnak. A céili az éhínség előtti időkre vezethető vissza, amikor a táncolás kedvelt időtöltés volt a kereszteződő földutaknál. Ezeket a táncokat nyaranta, vasárnap esténként tartották, amikor a fiatal férfiak találkoztak a kereszteződéseknél. A zenét gyakran egy hegedűs húzta, aki egy háromlábú széken ült, mellette a kalapja a földön, az adományok begyűjtésére. Általában egy reel-lel kezdte, mint pl. a vidám "Silver tip", de többször el kellett játszania, míg az emberek beálltak táncolni. A fiatal férfiak kezdetben vonakodtak, a hegedűs biztatására aztán csoportosan elkezdtek táncolni.

Ír táncfajták

  'Soft shoe'-ban táncolt táncok:

A nők és a férfiak soft shoe-ja (vagy más néven light shoe) nagyban különbözik egymástól. A női soft shoe-t ghillies-nek nevezik és hasonlít a balettcipőre, a cipőfűző pedig keresztezve fut végig a cipőn.

A férfi light shoe pedig csak annyiban különbözik a hard shoe-tól (vagy heavy shoe), hogy ennek csak a sarka ad ki kopogó hangot.

Light reel: gyors, energikus, 4/4-es ütemben táncolt, ugrásokkal teli tánc; ez az első olyan tánc, amit a táncosok megtanulnak

Light jig: 6/8-os ütemben, reel-hez hasonló zenére táncolt tánc

Slip jig: az egyik legkülönlegesebb táncfajta, amelyet csak nők táncolnak, az egyedül az ír zenére jellemző 9/8-os ütemben.

   
'Hard shoe'-ban táncolt táncok:  

A nők és férfiak hard shoe-ja nem különbözik egymástól. A cipőnek a sarka (heel) és a cipő elején elhelyezett, úgynevezett tip rész adja ki a hangokat.

Treble jig: ennek a zenéje lehet gyorsabb vagy lassabb; a lassabb zenére táncolt treble jig-et a bonyolultabb lépések jellemzik, amelyeket főleg versenyeken lehet látni. (Például a Lord of the Dance-ből a Breakout.)

Treble reel: reel zenére táncolt, kopogós tánc, amelyet előszeretettel táncolnak különböző táncshow-kban. (Például a Lord of the dance fináléja)

Hornpipe: treble jig-nél nehezebb, 2/4-es vagy 4/4-es ütemben táncolt tánc. Különleges ritmusa miatt nehezebb táncolni, mint akármelyik más táncot, ezért csak haladóbb tanulóknak szokták elkezdeni tanítani. (Például Don Dorcha tánca a Lord of the Dance-ben)

 Set dance: 32 különböző, hagyományos zenére járt tánc, amelyeknek a koreográfiája az egész világon közel azonos. Néhány ezek közül: St. Patrick's Day, The Blackbird, Planxty Drury.

 

Kép

 

 Az ír tánc legnagyobb nevei:

Michael Flatley,Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jean Butler,Kép

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Colin DunneKép

 

 

 

 

 

 

 

 

 

forrás:www.irishfeet.hu